19. oktober 2018

idrettFysak

Besøksteller

Velkommen til FYSAK

FYSAK står for fysisk aktivitet på et nivå hvor de fleste uansett form kan delta.

Vi håper at aktivitetene i FYSAK Kvikne kan gi inspirasjon og bidra til mere fysisk aktivitet i det flotte nærmiljøet vårt.

FYSAK 2018

SOMMERFYSAK 2018

Årets Fysak-poster er hengt opp, og vi håper mange vil benytte seg av tilbudet. Vi har satt ut 16 kasser. Vi har prøvd å tenke variasjon ift lengde på turer og ulike steder i bygda. Ramshøpiken i Rennebu og området rundt Heverfallsætra, i Barnas naturverden er verdt et besøk. Kvikne har og sin  lokale «Prekestol» på Kvikneskogen som folk bør få med seg.
Husk å lukke grinder og vis hensyn der husdyr ferdes!!

Premiering

• 0-5år: minst 3 forskjellige poster
  • 6-15 år: minst 7 forskjellige poster
  • 16 år og oppover: minst 11 forskjellige poster

Alle barn (mellom 0-15 år) får premie, og det er uttrekkspremier i voksenklassen.
For de som tar alle postene er det en ekstra uttrekkspremie: Gavekort på Byggtorget verdi 2000kr.
Husk å skrive navn og adresse på baksiden av kortet

Bilder:  Del gjerne bilder fra FYSAK-turene i gjesteboka vår, eller bruk Instagram (merk med #kviknefysak).  Dette er god reklame for bygda vår!

Prisen på Fysak-kortet er 60,- og fås kjøpt på bensinstasjonen (Circle K).

Sted

Beskrivelse

Gravplassen ved Nova
Posten er tatt ned 16/9

Ta av ved Litjfossen og følg Ulvmoveien (bomvei) opp til det høyeste punktet. Parkering ved kultursti. Følg stien og kryss elva. (2km fra parkering til gravplass). Posten henger i ei lita furu like sør for gravplassen, nær klokketårnet.. Evt. gå fra Nåvdalen. Kryss brua og følg Nåvveien nordover til setervangen ved veien til Storhøa. Fra vangen ser du klokketårnet hvor posten henger.

Setervangen til Vegard Fossum

Fint å gå eller sykle fra Bjørgan. Ca 2 km

På høyre side, rett øst for vangen (etter granhekken ved vangen)

Lunninga på toppen av Nappsjøveien

Gå veien fra Ulset kraftstasjon, evt kombiner med posten på Vangen og følg veien forbi setra til Flaa til du kommer inn på veien til Nappsjøen. Kassa  henger i ei bjørk rett nedenfor Lunninga. Fra Lunninga har du en flott utsikt som er verdt turen opp

Taraldshøa
Posten tatt ned 16/9

Kjør opp Innerdalsveien og parker ved Taraldstjønna. Ca 30 min. å gå til toppen.

Ramshøpiken- Rennebu (Barnas Naturverden)
Posten er tatt ned.

Ta av ved Kløftbrua (Ulsberg) Kjør 2,5 km mot Sundset, sving til venstre der det står skilt til Barnas Naturverden og Gisnadalen. Kjør videre til du ser skilt med Heverfallsetra, og kjør Nyseterdalsveien til du er framme ved Heverfallet (bomvei). Herfra er det merka tursti fram til Ramshøpiken. Ypperlig med en rast ved Hævertjønna og selehuset der en går opp til toppen.

Månan
Posten er tatt ned.

Månan er ved gammelveien til Falningdalen, og det er ca midt imellom p-plassen ovenfor Bjørklund og Bakkavangen inni Falningdalen. Hvis du går fra p-plassen ovenfor Bjørklund: følg skiløype som går til trimposten på Kjølen, men fortsett framover når du kommer til første motbakken. (stien går parallelt med skiløypa til Kvilsteinen) Stien er merket med korte rødmalte stolper og det er ca 2 km til posten. Om du starter fra Falningdalen: følg sti som går forbi Bakkavangen og ned til Falningkroken. (Falninga bruker å være enkel å passere i Falningkroken) Kryss elva og gå oppover til du kommer til et kryss. Ta til venstre i krysset og følg stien til Månan. Posten henger i ei bjørk ved stien.

Nonshaugen
Posten er tatt ned.

To alternativ til toppen. Du kan kjøre Storinnsjøveien og parkere der veien tar av til Nonshaugen.  Posten er  satt ut post på øverste punktet ved tårnet (i ei bjørk litt vest for tårnet). Det er og mulighet å gå fra Løkkja (etter brua til Vollan) og følge kjerreveien.

Svartsjølikletten
Posten er tatt ned.

Her kan dere parkere ved gamma ved Svartsjøen å gå om Ruv (kompasset) eller parkere langs Plasseterveien (der reinsjegerne ofte står) og gå opp langs Storbekken, eller forbi hytta til Skogstad.  Kassa blir tatt ned 20. august. Posten er festet til ei steinhelle på sørsiden av toppen (mot Svartsjøen) Den er "pyntet" med et lite reinsgevir så den skal være lettere å få øye på. Det er veldig flott utsikt ved posten, kikkert og kamera kan anbefales å ha med.

«steinstolen»

Gamle Oddenveien
Posten er tatt ned.

Følg skilting til Kaltberget. Følg veien til enden ved hyttfeltet. Posten ligger ved den store steinen på veien til Odden. Ca 1 km å gå.

Totlundsetra

Fint å parkere ved bommen innenfor Svergjesjøen. Fin sykkeltur (ca 2 km) til Totlundsetra. Fint å kombinere med topptur til Svergjesjøhøa.

Svergjesjøhøa

Se beskrivelse for Totlundsetra. Herfra kan dere følge stien nordover og gå opp på nordsida av Svergjesjøhøa. Bok og tang ligger i kassa på varden.

Hamran

(Høgda bak Kviknehytta)
Posten er tatt ned.

Parker etter brua mot Kviknehytta. Gå opp til høyre for det hvite huset før Kviknehytta. Følg stien (etter grind/gjerde)oppover (ca 1 km) Bratt skrent nedenfor posten.

Gråhøbua
Posten er tatt ned.

Parker ved Kvikne kobberverk og følg merket sti til bua. Tanga ligger inne i bua.

Midthøa

Ta av fra Rv 3 mot Røstvangen gruer. Etter hvert bomvei. Ca 3,5 km til parkeringsplass. Merket sti til toppen. Dette er en av Fysaktoppene i Tynset. Skriv dato på fysakkortet, da vi ikke har tang på denne posten.

Tunndalen, Dalenget

Parker ved redskapshuset til Janne og Kjetil Moen. Gå eller sykle langs veg til høyre for bomkassa.Ta til venstre ved første kryss, så 3km til. Posten henger på gjerdet ved bua til Janne og Kjetil. Bua er åpen og kan benyttes. Det er to muligheter for tilbaketuren, enten gå samme vei, eller fortsette rett fram på en runde som også ender opp ved redskapshuset. Runden er totalt 8,5 km.

Prekestolen på Kvikneskogen
Posten er tatt ned.

Parker ved redskapshuset til Janne og Kjetil Moen. Følg veien til venstre for bomkasse til den øverste hytta. Følg deretter sterk sti gjennom skogen til toppen. Følg svak til sterk sti videre over myrene, noen bløte partier. Hold til venstre for merkene til skitraseen. Når man ser Baklidalstjønna, ta til høyre og følg svak til sterk sti fram til målet. Hold høyden oppå berget. Kassa henger på ei bjørk rett ved prekestolen (1-2 timer på barneføtter). Pause ved Baklidalstjønna kan anbefales, der er det gapahuk.

Alle poster satt ut! Postene henger oppe til midten av september. Posten på Svartsjølikletten taes ned rett før reinsjakta starter 20.august.

God tur ønskes dere fra Anne Kari Jordet Frengstad  (tlf 90876443) og Britt Sæter Grue (48159528)

FYSAK-topper i Tynset Kommune

#kviknefysak på Instagram

GÅ TUR?

Felles gåturer

Det er nå felles gåturer to dager i uken. Begge starter fra Cirkle K, og det er bare å møte opp litt før tidspunket turen skal starte.
Hvor turen går bestemmes etter hvor deltagerne ønsker å gå, og hvordan været er den dagen.

• Tirsdager kl 10.00
  • Onsdager kl 17.30

Alle er velkommen til å bli med!

ARKIV
Tidligere Fysakposter

Oversikt over tidligere poster.

Les mer ...
Åpen bu
Se hvor vi har hatt åpen bu tidligere. Les mer ...

Gjestebok

Skriv gjerne noen ord om Fysak-turen din her,
og legg med bilde om du vil.

Legg inn tekst og bilde ved å trykke på linken
"Legg til en hilsen" nederst på siden.

Klikk på bildet for å se i større format.

15. september 2017
Ola Vormeland
22.juli 2017: Ønsker å gi Kari og Kristin honnør for fine stedsvalg på årets poster. Fikk gleden av å møte Oslotoget fra Trondheim kl 0943 på Orkla Bru i dag tidlig.
7. september 2017
Janne S. Moen
Hei, synes Kristin og Kari fortjener skryt for valg av Fysak poster!Veldig fine plasser som har hatt gode stier og vært greie å komme fram til,ypperlige poster for mindre barn også! Fysak-postene bidrar i stor grad til å komme seg ut på tur og til å få sett nye plasser på Kvikne! Bra jobba! Mvh. Janne
10. august 2015
Mari Grøtli Svergja
Utsikt fra Kviknebrona!#kvikne_utfordring
20. juli 2015
Heidi Smehagen
Gamle kongeveien i dag, hadde ikke utstyr til å rydde,fin tur ble det
Fant 2 av disse Svartkurle på turen til Englia posten i går
20. juli 2015
Heidi Smehagen
Fysak
Årets poster byr på varierte turer, alt fra ei øy i Orkla til Kviknes høyeste fjell; Låggia. Vi håper alle får fine turer til årets Fysak-poster!